Statut Szkoły

Spis treści

Rozdział 1 Podstawowe wiadomości o szkole. 2

Rozdział 2 Cele i zadania szkoły. 2

Rozdział 3 Organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi. 4

Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły. 8

Rozdział 5 Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły. 9

Rozdział 6 Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.. 12

Rozdział 7 Organizacja pracowni szkolnych. 12

Rozdział 8 Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. 12

Rozdział 9 Prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia. 12

Rozdział 10 Nagrody i kary. 13

Rozdział 11 Wolontariat-  sposób organizacji i realizacji działań. 14

Rozdział 12 Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie. 14

Rozdział 13 Organizacja biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami. 14

Rozdział 14 Organizacja świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia – w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne. 15

Rozdział 15 Organizacja współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 15

Rozdział 16 Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki. 15

Rozdział 17 Organizacja współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej. 15

Rozdział 18 Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w Tylkowie. 15

Załączniki 15

Załącznik nr 1 WZO.. 15

Załącznik nr 2 Rekrutacja. 15

Załącznik nr 3 Dziennik elektroniczny. 15

Załącznik nr 4 Jednolity strój uczniowski 15

 

 

 

 

Rozdział 1

Podstawowe wiadomości o szkole

  • 1.
  1. Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Tylkowie
  2. Typ szkoły: publiczna szkoła podstawowa
  3. Siedziba szkoły: Tylkowo 1, 12-130 Pasym
  • 2.
  1. Nazwa i siedziba organu prowadzącego szkołę: Gmina Pasym, Rynek 1, 12-130 Pasym
  2. Nazwa i siedziba organu sprawującego nadzór pedagogiczny: Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-959 Olsztyn.
  3. Czas trwania cyklu kształcenia, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania, wynosi 8
  4. Ukończenie szkoły podstawowej potwierdzone jest świadectwem, które uprawnia absolwenta do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.
  5. W szkole działa oddział przedszkolny.

 

 

Rozdział 2

Cele i zadania szkoły

wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania

 

  • 3

Cele szkoły

  1. Szkoła zapewnia dzieciom i młodzieży realizację prawa do kształcenia się, wychowania rozumianego, jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej oraz opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju, wzmacnianych i uzupełnianych przez działania z  zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzież
  2. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:
  • wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
  • wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
  • formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
  • rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
  • rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
  • ukazywanie wartości wiedzy, jako podstawy do rozwoju umiejętności;
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
  • wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
  • wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
  • wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
  • zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
  • ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

 

  • 4

Zadania szkoły

  1. Szkoła:
  • zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
  • przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
  • realizuje:
  1. programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego,
  2. ramowy plan nauczania,
  3. program wychowawczo-profilaktyczny,
  4. zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

 

 

 

 

 

 

 

  • przeprowadza egzamin ósmoklasisty
  • umożliwia uzyskanie świadectwa państwowego
  • wspomaga wychowawczą rolę rodziny,
  • dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
  • umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
  • umożliwia pobieranie nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
  • zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
  • zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
  • kształtuje u uczniów postawy prospołeczne, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
  • upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
  • utrzymuje bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,
  • upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
  • zapewnia opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  • dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
  • kształtuje u uczniów postawę przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjającą aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
  • przygotowuje uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
  • stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
  • upowszechnia wśród dzieci i młodzieży wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych;
  • kształtuje u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
  • zmniejszanie różnice w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi.
  1. Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
  • pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
  • biblioteki,
  • świetlicy,
  • pomieszczenia pełniącego funkcję gabinetu profilaktyki zdrowotnej,
  • zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
  • pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni.
  1. Sposoby realizacji zadań statutowych szkoły. Szkoła realizuje zadania statutowe poprzez:
  • zajęcia obowiązkowe,
  • zajęcia dodatkowe organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania i zdolności dzieci,
  • wycieczki,
  • wolontariat,
  • udział w konkursach i uroczystościach szkolnych,
  • udział w życiu społeczności lokalnej,
  • współpracę z rodzicami,
  • współpracę z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
  • współpracę ze szkołami wyższymi,
  • wprowadzanie do procesu dydaktycznego nowych rozwiązań metodycznych i technologicznych,
  • uwzględniające potrzeby szkoły podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli.
  1. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki, budynki i teren szkoły objęto nadzorem kamer CCTV.

 

Rozdział 3

Organy szkoły,

ich kompetencje, warunki współdziałania

oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

  • 5
  1. Organami szkoły są:
  • dyrektor szkoły,
  • rada pedagogiczna,
  • rada szkoły, jeśli zostanie powołana,
  • rada rodziców,
  • samorząd uczniowski.
  • 6
  1. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
  2. Dyrektor szkoły w szczególności:
  • kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
  • realizuje uchwały rady pedagogicznej,
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
  • wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
  • współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
  • stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
  • odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
  • współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami, udostępnia dane ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
  • na wniosek nauczyciela lub nauczycieli dopuszcza do użytku w szkole program wychowania przedszkolnego oraz programy nauczania,
  • nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru oraz informacje o działalności szkoły,
  • kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci,
  • odpowiada za organizację egzaminu ósmoklasisty
  • z własnej inicjatywy lub na wniosek rady szkoły, rady rodziców, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego, za zgodą odpowiednio rady rodziców i rady pedagogicznej oraz w przypadku, gdy z inicjatywą wystąpił dyrektor szkoły lub wniosku złożonego przez inny podmiot niż samorząd uczniowski – także po uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego, może wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
  • powołuje zespoły nauczycieli do realizacji zadań szkoły określonych w statucie,
  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
  • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
  • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
  • 7
  1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
  4. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
  5. Zebrania rady pedagogicznej organizowane są:
  • przed rozpoczęciem roku szkolnego,
  • po półroczu w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów,
  • po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  • w miarę bieżących potrzeb.
  1. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane:
  • na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  • z inicjatywy dyrektora szkoły,
  • z inicjatywy rady szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
  • z inicjatywy organu prowadzącego szkołę,
  • na wniosek, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
  • zatwierdzanie planów pracy szkoły, po zaopiniowaniu przez radę szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
  • podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  • podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców oraz radę szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
  • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
  • ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w celu doskonalenia pracy szkoły.
  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  • organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
  • projekt planu finansowego szkoły,
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  • propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  1. Inne zadania, uprawnienia rady pedagogicznej:
  • przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie go do uchwalenia radzie szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
  • wnioskowanie o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
  1. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  2. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
  3. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkolę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.
  4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

 

  • 8
  1. W szkole może działać rada szkoły.
    • Powstanie rady szkoły organizuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców.
    • Rada szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
  • uchwala statut szkoły,
  • opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
  • może wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskiem o dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
  • opiniuje plan pracy szkoły, projekt eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
  • z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej w szczególności w sprawach organizacji dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego innego niż nauczany w ramach obowiązkowych zajęć, zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
  • może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły; zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady.
    • Skład rady szkoły. W skład rady wchodzą w równej liczbie:
  • nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
  • rodzice wybrani przez ogół rodziców,
  • uczniowie klas V-VIII wybrani przez ogół uczniów (udział uczniów z klasy V i VI nie jest obowiązkowy).
    • Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób.
    • Tryb wyboru- wyboru przedstawicieli dokonuje się w sposób niejawny, po dwoje z ogółu nauczycieli, uczniów i rodziców.
    • Kadencja rady szkoły trwa 3 lata. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany 1/3 składu rady na wniosek dyrektora szkoły, przewodniczącego rady.
    • Rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania rady są protokołowane.
    • Jeśli w szkole nie powołano rady szkoły, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
  1. W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
    • W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
    • Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
  • szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych, oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców.
    • Kompetencje rady rodziców:
  • uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
  • opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
  • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
    • Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ten obowiązuje do czasu uchwalenia programu w porozumieniu rady rodziców z radą pedagogiczną.
    • Rada rodziców może:
  • występować do rady pedagogicznej, dyrektora, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
  • wnioskować do dyrektora szkoły o przeprowadzenie oceny pracy nauczyciela, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania poprzedniej oceny,
  • w celu wspierania działalności statutowej szkoły gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
    • Rada rodziców na prośbę dyrektora przedstawia na piśmie opinię o nauczycielu ubiegającym się o kolejny stopień awansu zawodowego.
    • 9
  1. W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”, który jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
  2. Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  3. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
  4. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
  • prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
  • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
  • prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
  • prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
  • prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
  • prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
  1. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
  2. Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę
  • 10
  1. Statutowe organy szkoły wymieniają informacje o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
  2. Rozstrzyganie sporów, tryb:
  • w przypadku zaistnienia sporów pomiędzy uczniami rozstrzyga je samorząd uczniowski, opiekun samorządu uczniowskiego lub wychowawca klasy, gdy konflikt powstał między uczniami jednej klasy (zgłaszają uczniowie lub rodzice),
  • spory pomiędzy nauczycielem przedmiotu (dotyczy sfery dydaktycznej i wychowawczej), a uczniem rozstrzyga wychowawca klasy lub dyrektor szkoły (zgłasza samorząd uczniowski, opiekun samorządu uczniowskiego, rodzice),
  • spory istniejące pomiędzy wychowawcą klasy a uczniem rozstrzyga rada pedagogiczna (zgłasza opiekun samorządu uczniowskiego, rodzice),
  • spory zaistniałe między dyrektorem, a organami szkoły w zakresie dydaktycznym rozstrzyga organ nadzorujący, a w innych organ prowadzący,
  • spory rozstrzygane będą z udziałem wszystkich zainteresowanych stron w duchu negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania,
  • w rozstrzyganiu sporów może brać udział przedstawiciel rady rodziców.
  • w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu przez właściwy organ jego rozwiązanie przekazuje się do instancji wyższej, którą jest dla:
  1. samorządu uczniowskiego - opiekun samorządu
  2. opiekuna samorządu - rada pedagogiczna
  3. wychowawcy klasy - rada pedagogiczna

 

Rozdział 4

Organizacja pracy szkoły

  • 11
  1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku.
  2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  3. Struktura organizacyjna szkoły obejmuje klasy I–VIII oraz oddział przedszkolny.
  4. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, który ze względu na powierzchnię sal lekcyjnych nie może liczyć więcej jak 20 osób.
  5. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  6. Dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w zakresie danego etapu edukacyjnego. Jeżeli organizowane jest nauczanie w klasach łączonych, to:
  • obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
  • w klasach II i III, co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
  • w klasach IV–VII, co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
  • obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami
  • w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i w klasie pierwszej,  co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
  1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
  • obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne kształcenia ogólnego,
  • zajęcia dodatkowe, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programu nauczania,
  • zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
  • zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
  • zajęcia zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klasy VII i VIII,
  • nauka religii,
  • zajęcia umożliwiające uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury, organizowane na wniosek rodziców
  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły.
  2. Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych.
  3. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
  5. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  6. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I–III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć. W tych klasach ogólna liczba godzin zajęć i orientacyjny czas jednostki lekcyjnej są tylko wyznacznikiem ogólnym czasu, jaki dzieci spędzają na zajęciach.
  7. Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
  8. Godzina zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut.

 

Rozdział 5

Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły

  • 12
  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
  3. Istnieje możliwość, w miarę posiadanych środków i potrzeb uczniów, zatrudniania specjalistów w zakresie pedagogiki, psychologii, itp.
  • 13
  1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawą moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
  2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów w czasie zajęć prowadzonych przez szkołę.
  3. Nauczyciel odpowiedzialny jest w szczególności za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego poprzez:
  • właściwe i systematyczne przygotowywanie się zarówno pod względem merytorycznym jak i metodycznym do wszystkich zajęć szkolnych,
  • ekonomiczne wykorzystanie czasu lekcyjnego,
  • właściwe kierowanie przebiegiem procesu lekcyjnego,
  • właściwe korzystanie ze środków dydaktycznych i stałą troskę o ich zwiększanie,
  • prowadzenie nauczania zróżnicowanego,
  • stosowanie właściwych form kontroli wyników nauczania,
  • wyrabianie u uczniów świadomej dyscypliny i nawyków prawidłowej organizacji pracy,
  • dbałość o właściwą strukturę lekcji,
  • wprowadzanie do procesu nauczania innowacji pedagogicznych,
  • prezentowanie postawy sprzyjającej pogłębianiu zaufania ucznia do nauczyciela,
  • wykorzystanie systemu nagród i kar do motywowania uczniów,
  • kształtowanie postaw twórczych uczniów.
  1. Nauczyciel w swej pracy
  • wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań poprzez:
  1. wzbogacenie bazy szkoły o nowoczesne środki dydaktyczne,
  2. udział uczniów w konkursach międzyklasowych i międzyszkolnych,
  3. udział uczniów w pracach kół przedmiotowych i zainteresowań,
  4. wprowadzanie nowych rozwiązań lekcyjnych,
  5. organizowanie indywidualnego toku nauczania dla uczniów wybitnie uzdolnionych,
  • udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów poprzez:
  1. dostosowanie metod i form pracy do możliwości i potrzeb uczniów,
  2. organizowanie pomocy w nauce,
  3. właściwą organizację pracy lekcyjnej,
  4. bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów, uwzględniające ich wysiłek i zaangażowanie,
  • dba o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów poprzez:
  1. porządkowanie sprzętu, wyposażenia, pomocy dydaktycznych i właściwe ich zabezpieczanie,
  2. pełnienie dyżurów podczas przerw śródlekcyjnych według opracowanego harmonogramu,
  3. niepozostawianie uczniów bez opieki w salach lekcyjnych,
  4. instruowanie podopiecznych o bezpiecznym korzystaniu z urządzeń i pomocy dydaktycznych,
  5. zapoznanie uczniów z regulaminami pracowni, przepisami BHP,
  6. natychmiastowe reagowanie na wszelkie przejawy brutalności i udzielanie pierwszej pomocy w razie wypadku,
  7. udzielanie zarówno rodzicom jak i uczniom wyjaśnień w zakresie ochrony zdrowia, m. in. prowadzenie prelekcji, udostępnianie literatury
  8. Nauczyciel doskonali swój warsztat pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
  9. W szkole działają zespoły nauczycieli powołane przez dyrektora szkoły do realizacji zadań statutowych szkoły.
  10. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek tego zespołu.
  11. Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników szkoły
  12. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami szkoły.
  13. Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.
  • 14
  1. Oddziałem szkolnym opiekuje się nauczyciel-wychowawca.
  2. Obowiązki wychowawcy powierza nauczycielowi dyrektor szkoły.
  3. Wychowawca klasy jest organizatorem środowiska wychowawczego ucznia, tworząc warunki wspomagające jego rozwój psychofizyczny.
  4. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
  5. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
  6. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
  • tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
  • inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
  • podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
  1. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.4:
  • otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
  • planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski, ustala treści i formy zajęć tematycznych godzin z wychowawcą klasy,
  • współdziała z innymi nauczycielami i specjalistami w celu zapewnienia dziecku wszechstronnego rozwoju psychofizycznego na miarę jego potrzeb i możliwości,
  • utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
  1. poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
  2. włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
  3. udzielania wsparcia w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach.
  • 15
  1. Do zadań pedagogicznych nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
  • praca pedagogiczna z czytelnikami dostosowująca formy i metody do wieku, potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów,
  • udostępnianie zbiorów (podręczników, książek i innych źródeł informacji),
  • indywidualne doradztwo w doborze lektur,
  • realizacja programu edukacji czytelniczej,
  • prowadzenie różnorodnych akcji upowszechniania czytelnictwa.
  1. Praca organizacyjna nauczyciela bibliotekarza polega na:
  • gromadzeniu i ewidencji zbiorów,
  • selekcji zbiorów zniszczonych,
  • konserwacją zbiorów bibliotecznych,
  • katalogowaniu zbiorów- organizacja warsztatu informatycznego
  • przeprowadzaniu inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej.
  • 16
  1. Koordynator ds. bezpieczeństwa:
  • analizuje potrzeby szkoły i inicjuje działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa;
  • wspiera realizację programów i projektów edukacyjnych promujących bezpieczeństwo;
  • ocenia stan bezpieczeństwa szkoły i przedstawia wnioski na posiedzeniach rady pedagogicznej;
  • dba o opracowanie i przestrzeganie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych;
  1. Koordynator ds. organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
  • planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w szkole,
  • informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem,
  • we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
  • 17
  1. Zasady pracy innych pracowników szkoły (administracyjnych i obsługowych) określają odrębne przepisy.
  2. Z uwagi na charakter zakładu pracy, w którym są zatrudnieni, powinni reprezentować właściwą postawę wobec uczniów.
  • 18
  1. O zaistniałych w szkole wypadkach, obcych osobach na terenie szkoły i innych niepokojących sytuacjach pracownicy niezwłocznie zawiadamiają dyrektora szkoły lub wyznaczoną osobę, która zastępuje dyrektora pod jego nieobecność.
  2. Osoby będące świadkami wypadku są zobowiązane do udzielenia poszkodowanemu pomocy.

 

 

Rozdział 6

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

  • 19
  1. Wewnątrzszkolny system oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
  2. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
  • 20
  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
  • wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
  • wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
  • 21
  1. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów określa załącznik nr 1 do statutu

 

 

Rozdział 7

Organizacja pracowni szkolnych

  • 22
  1. Korzystanie z sali gimnastycznej, pracowni przedmiotowych, biblioteki i czytelni szkoły oraz stroju na lekcje wychowania fizycznego regulują oddzielne regulaminy.
  2. Przed rozpoczęciem zajęć w każdym roku szkolnym uczniowie zapoznawani są przez nauczyciela z w/w regulaminami i zobowiązani do ich bezwzględnego przestrzegania.
  3. Uczniowie mają prawo do korzystania z pomieszczeń i wyposażenia szkoły jedynie za zgodą nauczyciela.

 

 

Rozdział 8

Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

  • 23
  1. Szkoła realizuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ), podejmując szereg działań w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
  2. WSDZ zawiera plan działań, sposoby realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy.
  3. WSDZ realizują: powołany przez dyrektora koordynator, dyrektor szkoły oraz wychowawcy klasy VII i VIII we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, OHP i organizacjami pozarządowymi działającym na rzecz dzieci i młodzieży.
  4. W realizacji zadań WSDZ koordynatora, dyrektora i wychowawców wspierają inni nauczyciele, pielęgniarka szkolna i rodzice.

 

Rozdział 9

Prawa i obowiązki uczniów

a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.

  • 24
  1. Uczeń ma prawo do:
  • właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
  • opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
  • życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
  • swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych -jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
  • rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
  • sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
  • zapoznania się z programem nauczania poszczególnych przedmiotów,
  • zapoznania się z wewnątrzszkolnymi i przedmiotowymi zasadami oceniania i oceny zgodnie z jego założeniami
  • pomocy w przypadku trudności w nauce,
  • korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
  • korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową.
  1. Uczeń lub jego opiekunowie ma prawo złożyć skargę w przypadku naruszenia praw ucznia:
  • w stosunku do nauczycieli - do dyrektora,
  • w stosunku do dyrektora - do kuratora oświaty.
  • 25
  1. Obowiązki uczniów w zakresie:
  • właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych:
  1. zachowywanie należytej uwagi, pozwalającej na śledzenie toku lekcji i nieprzeszkadzanie innym uczniom,
  2. aktywny udział w zajęciach,
  3. udział w dyskusjach z poszanowaniem głosu, poglądów drugiego człowieka,
  4. postępowanie zgodnie z regulaminem danej pracowni (sala gimnastyczna, pracownia przedmiotowa itp.).
  • usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych:
  1. nieobecność ucznia w szkole usprawiedliwia się w formie pisemnej przez rodzica lub opiekuna oraz poprzez dostarczenie zaświadczeń wydanych przez służbę zdrowia,
  2. dokumenty usprawiedliwiające nieobecność ucznia w szkole powinny być dostarczane do wychowawcy  niezwłocznie po powrocie ucznia do szkoły,
  3. w przypadku dłuższej nieobecności (ponad 10 dni szkolnych)  w ciągu tygodnia od pierwszego dnia nieobecności,
  4. niedopuszczalne jest usprawiedliwianie nieobecności ucznia drogą mailową, SMS-em, lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

3) przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły i noszenia jednolitego stroju

  1. na terenie szkoły obowiązuje zmiana obuwia na kapcie, tenisówki lub inne miękkie,
  2. uczniowie powinni mieć naturalne fryzury i nie używać kosmetyków do makijażu
  3. zezwala się na noszenie biżuterii w formie jednej pary kolczyków przylegających do uszu, jednego niedużego i nieostrego pierścionka oraz łańcuszka,
  4. na terenie szkoły obowiązuje jednolity strój uczniowski ustalony w porozumieniu z radą rodziców i samorządem uczniowskim, który stanowią: granatowa kamizelka z logo szkoły oraz dowolne części pozostałej garderoby w kolorze: czarnym, granatowym, szarym, białym lub niebieskim (np. w sezonie zimowym- bluza, koszula, sweter; w sezonie letnim- podkoszulek lub sukienka)
  5. jeżeli uczeń nie posiada kamizelki, to powinien nosić bluzkę w kolorze granatowym, szarym lub niebieskim bez kolorowych nadruków;
  6. bluzy, koszule, swetry, podkoszulki nie powinny być krótsze niż do pasa, a spódnice, sukienki, spodenki nie krótsze niż do kolan,
  7. jednolity strój uczniowski może być zastąpiony w dni świąteczne strojem galowym lub mundurem harcerskim,
  8. strój galowy:
  • dla chłopca – czarne lub granatowe spodnie i biała koszula,
  • dla dziewczynki – czarna lub granatowa spódnica i biała bluzka.
  1. działająca na terenie szkoły organizacja może ustalić w porozumieniu z dyrektorem szkoły dzień tygodnia, w którym uczniowie-członkowie organizacji będą zakładali stroje organizacyjne,
  2. uczniowie biorący udział w pracach porządkowych (np. sprzątanie świata), zawodach sportowych, imprezach szkolnych (np. bal karnawałowy, kolorowy tydzień) i innych sytuacjach uzgodnionych z dyrektorem szkoły, mają prawo ubrać się stosownie do wykonywanych czynności,
  3. jednolity strój uczniowski nie obowiązuje uczniów, gdy ze względów zdrowotnych jego noszenie jest niewskazane przez lekarza. 
  • przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
  1. uczniowie przebywający w szkole nie mają prawa używać urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz bez zgody dyrektora, w tym aparatów, dyktafonów i telefonów,
  2. w czasie lekcji dzwonki telefonów muszą być wyłączone, a telefony przechowywane w teczkach,
  3. uczeń może korzystać z telefonu na terenie szkoły za pozwoleniem nauczyciela i w uzasadnionych przypadkach,
  • właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów
  1. uczeń zwraca się z szacunkiem do wszystkich nauczycieli, innych pracowników szkoły i pozostałych uczniów,
  2. uczeń mówi „dzień dobry „ i „do widzenia” wszystkim pracownikom szkoły, zachowując przy tym odpowiednią postawę, 
  3. wszelkie uwagi kierowane przez ucznia do nauczyciela lub pracownika szkoły muszą być przedstawione w sposób kulturalny,
  4. w czasie pobytu w szkole uczniowie mają obowiązek zachowywać się w taki sposób, by nie stwarzać zagrożenia utraty zdrowia i życia wszystkim osobom przebywającym w szkole,
  5. uczeń nie używa wulgaryzmów w obecności nauczyciela, innych pracowników i pozostałych uczniów,  
  6. nie dyskutuje z nauczycielem i pracownikiem szkoły o słuszności jego decyzji odnośnie niewłaściwego zachowania ucznia.
  7. Uczniowie przychodzą do szkoły najwcześniej 15 minut przed rozpoczęciem swoich zajęć i opuszczają teren szkoły zaraz po zakończeniu lekcji (nie dotyczy uczniów dowożonych).
  8. Uczniowie dowożeni przed rozpoczęciem zajęć i po ich zakończeniu oczekują na zajęciach świetlicowych pod opieką nauczyciela.
  9. Uczeń nie ma prawa opuszczania terenu szkoły bez wiedzy i zgody wychowawcy lub dyrektora szkoły do momentu odbycia ostatnich zajęć przewidzianych w danym dniu dla niego.
  10. W czasie przerw uczniowie przebywają na korytarzach lub boisku szkolnym, niedopuszczalne jest gromadzenie się w toaletach, szatni itp., wchodzenie do innych pomieszczeń szkoły.
  11. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły.
  12. Uczeń zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły i społeczności lokalnej.
  13. Uczeń ma świadomość odpowiedzialności za własne życie, zdrowie higienę oraz rozwój, dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
  14. Codzienny stój szkolny obowiązuje od 01.01.2013r.

 

  • 26
  1. Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku rażącego łamania regulaminu uczniowskiego np. notoryczne zagrażanie bezpieczeństwu innych uczniów,  demoralizujący wpływ na innych uczniów, fałszowanie dokumentów szkolnych, wyłudzanie pieniędzy, konflikty z prawem.

 

 

Rozdział 10

Nagrody i kary

 

  • 27
  1. Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody.
  2. Uczniowie wyróżniający się są nagradzani:
  • pochwalą wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu na forum klasy lub wobec społeczności szkolnej,
  • pochwałą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
  • nagrodą książkową lub rzeczową,
  • listem pochwalnym do rodziców
  • 28
  1. Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
  2. Uczniowie karani są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły:
  • upomnieniem wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu,
  • upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły w rozmowie indywidualnej,
  • upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły udzieloną publicznie w obecności uczniów.
  1. Uczniowi przysługuje odwołanie się od kary
  • nałożonej przez nauczyciela przedmiotu do wychowawcy klasy,
  • nałożonej przez wychowawcę do dyrektora szkoły,
  • nałożonej przez dyrektora szkoły do Kuratora Oświaty.
  1. Zabrania się stosowania kar naruszających nietykalność osobistą ucznia.
  2. Szkoła informuje rodziców (opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

 

 

 

Rozdział 11

Wolontariat

  • 29
  1. Wolontariat w szkole to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły (nauczycieli, uczniów, rodziców) na rzecz potrzebujących.
  • 30
  1. Opiekun wolontariatu. Rada Pedagogiczna wybiera opiekuna szkolnego wolontariatu.
  2. Zadania opiekuna
  • przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny;
  • promocja idei wolontariatu w szkole;
  • przygotowanie rocznych sprawozdań z działań;
  • organizacja, nadzorowanie i dokumentowanie akcji charytatywnych;
  • obchody Światowego Dnia Wolontariatu – 5 grudnia w szkole.
  1. Wolontariusze
  • wolontariuszem może być każdy uczeń chcący bezinteresownie nieść pomoc tam, gdzie jest ona potrzebna;
  • wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych inicjatyw i propozycji;
  • wolontariusz ma prawo do podejmowania działań pomocowych w wymiarze nieutrudniającym mu nauki w szkole i pomocy w domu;
  • wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego potwierdzenia wykonanej pracy.
  • 31
  1. Cele działania wolontariatu szkolnego:
  • zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu;
  • angażowanie uczniów w świadomą, dobrowolną i nieodpłatną pomoc innym;
  • promowanie wśród dzieci i młodzieży postaw: wrażliwości na potrzeby innych, empatii, życzliwości, otwartości i bezinteresowności w podejmowanych działaniach;
  • organizowanie aktywnego działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, kulturalnej na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym oraz lokalnym.
  1. Formy działalności szkolnego wolontariatu:
  • działanie na rzecz środowiska szkolnego;
  • działania na rzecz środowiska lokalnego;
  • udział w akcjach ogólnopolskich; za zgodą dyrektora szkoły.
  1. Na każdy rok szkolny koordynator klubu wspólnie z członkami opracowuje plan pracy.
  • 32
  1. Nagradzanie wolontariuszy. Nagradzanie wolontariuszy ma charakter motywujący, podkreślający uznanie dla jego działalności;
  2. Wychowawca klasy uwzględnia zaangażowanie ucznia w działalność wolontarystyczną                  i społeczną na rzecz szkoły przy ocenianiu zachowania ucznia.
  3. Formy nagradzania:
  • pochwała dyrektora szkoły na apelu,
  • przyznanie dyplomu,
  • pisemne podziękowanie do rodziców,
  • wpisanie informacji o działalności społecznej w ramach wolontariatu na świadectwie ukończenia szkoły.

 

Rozdział 12

Formy opieki i pomocy uczniom,

którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.

  • 33
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jej wymagają.
  2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynika w szczególności:
  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
  1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
  • zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów klasy VII i VIII
  • zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
  • porad i konsultacji;
  • warsztatów.
  • 34
  1. Kształceniem specjalnym w szkole obejmuje się uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
  2. Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
  3. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  4. Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem
  5. Pracę zespołu koordynuje odpowiednio wychowawca oddziału albo nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora szkoły.
  • 35
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
  2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  3. Dyrektor szkoły może wyznaczyć osobę- koordynatora, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w szkole.

 

Rozdział 13

Organizacja biblioteki szkolnej

oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.

  • 36
  1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
  2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
  3. Organizacja biblioteki uwzględnia w szczególności zadania w zakresie
  • gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych,
  • korzystania ze zbiorów w czytelni i wypożyczania ich do domu,
  • tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
  • rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
  • organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
  1. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
  2. Szczegółowe zasady korzystania uczniów z biblioteki i czytelni regulują zapisy zawarte w regulaminie biblioteki.

 

 

Rozdział 14

Organizacja świetlicy

z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia

  • 37
  1. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły.
  2. Szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole przed rozpoczęciem zajęć i muszą pozostać w szkole dłużej ze względu na:
  • czas pracy rodziców - na wniosek rodziców;
  • organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
  1. Na zajęciach świetlicowych w szkole pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
  2. Liczba uczniów niepełnosprawnych na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 5.
  3. Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
  4. Zajęcia świetlicowe mogą być prowadzone tylko przez nauczyciela zatrudnionego w

 

 

Rozdział 15

Organizacja współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi

oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

  • 38
  1. W realizacji zadań statutowych szkoła współdziała z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Szczytnie i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie:
  • badań gotowości szkolnej dzieci 5/6 letnich,
  • badań psychologiczno-pedagogicznych uczniów mających trudności w nauce lub innych, u których rodzice bądź nauczyciele zauważają niepokojące objawy,
  • badań kontrolnych uczniów,
  • poradnictwa dla rodziców,
  • zaproszenia pracowników poradni do zorganizowania na terenie szkoły warsztatów dla rodziców,
  • korzystania z pomocy pracowników PPP w sprawie organizacji kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych,
  • realizowania zaleceń poradni zawartych w opiniach i orzeczeniach,
  • działu nauczycieli w spotkaniach, konferencjach organizowanych przez poradnię.
  1. Szkoła współpracuje z Komendą Policji organizując:
  • spotkania policjantów z uczniami klas młodszych dot. bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
  • spotkania z uczniami nt. bezpieczeństwa i zagrożeń,
  • warsztaty dla rodziców dotyczące zagrożeń współczesnego świata,
  • wspólne przygotowania uczniów do konkursów BRD.
  1. Szkoła współdziała z Ochotniczą Strażą Pożarną w zakresie:
  2. organizacji zajęć z udzielania pierwszej pomocy,
  3. przygotowań uczniów do konkursów,
  4. przeprowadzania na terenie szkoły próbnych alarmów ewakuacyjnych.
  5. Współpraca z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej:
  • organizowanie dożywiania uczniów,
  • współpraca w zakresie organizowania pomocy i wsparcia rodzinom w trudnych przypadkach losowych lub materialnych- kontakt z asystentem rodziny, ustalenie wspólnych działań.
  • współpraca w zakresie organizowania wsparcia rodzinom niewydolnym wychowawczo.
  1. Szkoła podejmuje współpracę z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży w miarę potrzeb.

 

Rozdział 16

Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami

w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.

  • 39
  1. Szkoła współdziała z rodzicami w sprawach nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
  2. Rodzice są zapoznawani z:
  • zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi w klasie i szkole,
  • przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
  • założeniami Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
  • możliwością uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i trudności,
  • możliwością uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
  • możliwością wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
  1. Szkoła we współpracy z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży organizuje pomoc i wsparcie dla rodziców w postaci spotkań, warsztatów, prelekcji.
  2. Spotkania nauczycieli z rodzicami odbywają się:
  • co najmniej raz w półroczu ogólne zebranie rodziców?
  • raz na dwa miesiące indywidualne kontakty rodziców z wychowawcami klas,
  • doraźnie, w czasie godzin pracy szkoły i nauczyciela (bez przerywania zajęć z uczniami).
  1. Kontakt z rodzicami możliwy jest również za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
  2. Indywidualne kontakty rodziców z dyrektorem szkoły odbywają się według potrzeb.

 

Rozdział 17

Organizacja współdziałania ze stowarzyszeniami

lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.

  • 40
  1. W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
  2. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły i rady rodziców.
  3. Szkoła współdziała z Komendą Hufca Warmińskiego ZHP w zakresie:
  • udostępniania pomieszczeń szkolnych na działalność zuchów i harcerzy,
  • organizowanie czasu wolnego dla uczniów szkoły,
  • integracji dzieci i młodzieży z różnych środowisk,
  • organizacji wypoczynku letniego i zimowego.
  1. Nauczyciele, diagnozując wcześniej potrzeby uczniów i środowiska lokalnego, mogą opracować i wdrożyć szkolne innowacje pedagogiczne.
  2. O wdrażaniu innowacji na terenie szkoły decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej / rada pedagogiczna- w formie uchwały.

 

 

Rozdział 18

Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w Tylkowie

  • 41
  1. W szkole działa oddział przedszkolny dla dzieci 5,6 letnich.
  2. Organem prowadzącym jest organ prowadzący szkołę.
  • 42
  1. Oddział przedszkolny:
  • realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego,
  • zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie,
  • przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
  • 43
  1. Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa
  • celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka; wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna; efektem  wsparcia dziecka jest osiągnięcie dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  • zadania przedszkola:
  1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
  2. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
  3. wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
  4. zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
  5. wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
  6. wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
  7. tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
  8. przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
  9. tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
  10. tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
  11. tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
  12. współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
  13. kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
  14. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  15. systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
  16. organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
  17. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  18. Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
  • pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki,
  • placu zabaw,
  • pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni,
  • posiłków.
  • 44
  1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
  • rodzice/ opiekuni prawni przyprowadzają i odbierają dzieci w ustalonych godzinach,
  • dziecko przyprowadzane jest do przedszkola i odbierane przez osobę dorosłą- rodzica lub opiekuna lub inną osobę dorosłą na podstawie pisemnego upoważnienia, obowiązkiem nauczyciela jest upewnienie się, że dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu,
  • nauczyciel    bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia na salę;
  • nauczyciel odpowiada za dzieci dowożone od momentu wejścia ich do sali,
  • nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe)

 

  • 45
  1. Formy współdziałania z rodzicami określa Rozdział 16 statutu
  2. Organy przedszkola określa Rozdział 3 statutu
  • 46
  1. Organizacja pracy przedszkola
  • organizację pracy przedszkola określa   ramowy rozkład dnia ustalony przez nauczyciela oddziału przedszkolnego,
  • godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut,
  • czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.,
  • po skończonych zajęciach dzieci korzystające z dowozu organizowanego przez szkołę oczekują na powrót pod opieką nauczyciela świetlicy,
  • rodzice dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego w szkole corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego tym oddziale przedszkolnym w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego,
  • oddział przedszkolny pracuje w dniach pracy szkoły,
  • zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia,
  • pobyt dziecka w oddziale jest bezpłatny,
  • dziecko może korzystać z organizowanego w szkole wyżywienia za zgodą i odpłatnością rodziców.
  • 47
  1. Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników określa statut szkoły, rozdział 5.
  2. Nauczyciel przedszkola mając na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczne wychowanków.
  3. Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- edukacyjnych.
  4. Na początku roku szkolnego zapoznaje rodziców z programem nauczania i statutem oddziału przedszkolnego.
  5. Nauczyciel stale doskonali metody pracy z dziećmi, poszerzając swoją wiedzę pedagogiczną i doskonaląc swój warsztat pracy oraz uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego.

 

  • 48
  1. Prawa i obowiązki dzieci.
  • wychowanek przedszkola ma prawo do:
  1. właściwie organizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, poprzez zajęcia organizowane, zabawy i zajęcia dowolne, spacery, wycieczki oraz sytuacje okolicznościowe,
  2. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz poszanowania jego godności osobistej;
  3. życzliwego traktowania go w procesie dydaktycznym i  wychowawczym- zabezpieczenie jego podstawowych potrzeb: biologicznych, emocjonalno- społecznych, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę uznania,
  4. uczestniczenia w lekcjach religii, jeżeli wyrazili zgodę rodzice,
  • wychowanek przedszkola ma obowiązek:
  1. szanować prawa innych;
  2. przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa  swojego  i innych,
  3. słuchać i reagować na polecenia nauczyciela,
  4. współdziałać w zespole,
  5. stosować formy grzecznościowe,
  6. przestrzegać zakazu samowolnego opuszczania sali bez zgody nauczyciela,
  7. dbać o swój wygląd,
  8. informować nauczyciela o problemach, konfliktach,
  9. zachować porządek i czystość,
  10. szanować mienie i wytwory pracy innych.

 

 

Załączniki

Załącznik nr 1 WZO

Załącznik nr 2 Rekrutacja

Załącznik nr 3 Dziennik elektroniczny