Statut Szkoły
- Szczegóły
- Kategoria: Dokumenty szkolne
- Opublikowano: poniedziałek, 17 luty 2025 14:39
- Super User
- Odsłony: 75
Spis treści
Rozdział 1 Podstawowe wiadomości o szkole. 2
Rozdział 2 Cele i zadania szkoły. 2
Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły. 8
Rozdział 5 Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły. 9
Rozdział 6 Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.. 12
Rozdział 7 Organizacja pracowni szkolnych. 12
Rozdział 8 Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. 12
Rozdział 10 Nagrody i kary. 13
Rozdział 11 Wolontariat- sposób organizacji i realizacji działań. 14
Rozdział 18 Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w Tylkowie. 15
Załącznik nr 3 Dziennik elektroniczny. 15
Załącznik nr 4 Jednolity strój uczniowski 15
Podstawowe wiadomości o szkole
- Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Tylkowie
- Typ szkoły: publiczna szkoła podstawowa
- Siedziba szkoły: Tylkowo 1, 12-130 Pasym
- 2.
- Nazwa i siedziba organu prowadzącego szkołę: Gmina Pasym, Rynek 1, 12-130 Pasym
- Nazwa i siedziba organu sprawującego nadzór pedagogiczny: Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie, Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-959 Olsztyn.
- Czas trwania cyklu kształcenia, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania, wynosi 8
- Ukończenie szkoły podstawowej potwierdzone jest świadectwem, które uprawnia absolwenta do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.
- W szkole działa oddział przedszkolny.
Cele i zadania szkoły
wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania
- 3
Cele szkoły
- Szkoła zapewnia dzieciom i młodzieży realizację prawa do kształcenia się, wychowania rozumianego, jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej oraz opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju, wzmacnianych i uzupełnianych przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzież
- Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- ukazywanie wartości wiedzy, jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
- wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
- zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
- ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
- 4
Zadania szkoły
- Szkoła:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
- przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
- realizuje:
- programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego,
- ramowy plan nauczania,
- program wychowawczo-profilaktyczny,
- zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
- przeprowadza egzamin ósmoklasisty
- umożliwia uzyskanie świadectwa państwowego
- wspomaga wychowawczą rolę rodziny,
- dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
- umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
- umożliwia pobieranie nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
- zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
- zapewnia opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
- kształtuje u uczniów postawy prospołeczne, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
- upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
- utrzymuje bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,
- upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
- zapewnia opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
- dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
- kształtuje u uczniów postawę przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjającą aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
- przygotowuje uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
- stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
- upowszechnia wśród dzieci i młodzieży wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych;
- kształtuje u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- zmniejszanie różnice w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi.
- Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
- biblioteki,
- świetlicy,
- pomieszczenia pełniącego funkcję gabinetu profilaktyki zdrowotnej,
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni.
- Sposoby realizacji zadań statutowych szkoły. Szkoła realizuje zadania statutowe poprzez:
- zajęcia obowiązkowe,
- zajęcia dodatkowe organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania i zdolności dzieci,
- wycieczki,
- wolontariat,
- udział w konkursach i uroczystościach szkolnych,
- udział w życiu społeczności lokalnej,
- współpracę z rodzicami,
- współpracę z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- współpracę ze szkołami wyższymi,
- wprowadzanie do procesu dydaktycznego nowych rozwiązań metodycznych i technologicznych,
- uwzględniające potrzeby szkoły podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli.
- W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki, budynki i teren szkoły objęto nadzorem kamer CCTV.
Organy szkoły,
ich kompetencje, warunki współdziałania
oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
- 5
- Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły,
- rada pedagogiczna,
- rada szkoły, jeśli zostanie powołana,
- rada rodziców,
- samorząd uczniowski.
- 6
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor szkoły w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
- współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami, udostępnia dane ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
- na wniosek nauczyciela lub nauczycieli dopuszcza do użytku w szkole program wychowania przedszkolnego oraz programy nauczania,
- nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru oraz informacje o działalności szkoły,
- kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci,
- odpowiada za organizację egzaminu ósmoklasisty
- z własnej inicjatywy lub na wniosek rady szkoły, rady rodziców, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego, za zgodą odpowiednio rady rodziców i rady pedagogicznej oraz w przypadku, gdy z inicjatywą wystąpił dyrektor szkoły lub wniosku złożonego przez inny podmiot niż samorząd uczniowski – także po uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego, może wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
- powołuje zespoły nauczycieli do realizacji zadań szkoły określonych w statucie,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- 7
- W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Zebrania rady pedagogicznej organizowane są:
- przed rozpoczęciem roku szkolnego,
- po półroczu w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów,
- po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane:
- na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- z inicjatywy dyrektora szkoły,
- z inicjatywy rady szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
- z inicjatywy organu prowadzącego szkołę,
- na wniosek, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły, po zaopiniowaniu przez radę szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców oraz radę szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Inne zadania, uprawnienia rady pedagogicznej:
- przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian i przedstawienie go do uchwalenia radzie szkoły, jeśli ta zostanie powołana,
- wnioskowanie o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
- Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkolę oraz sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- 8
- W szkole może działać rada szkoły.
-
- Powstanie rady szkoły organizuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców.
- Rada szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwala statut szkoły,
- opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
- może wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskiem o dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
- opiniuje plan pracy szkoły, projekt eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
- z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej w szczególności w sprawach organizacji dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego innego niż nauczany w ramach obowiązkowych zajęć, zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
- może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły; zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady.
- Skład rady szkoły. W skład rady wchodzą w równej liczbie:
- nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
- rodzice wybrani przez ogół rodziców,
- uczniowie klas V-VIII wybrani przez ogół uczniów (udział uczniów z klasy V i VI nie jest obowiązkowy).
- Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób.
- Tryb wyboru- wyboru przedstawicieli dokonuje się w sposób niejawny, po dwoje z ogółu nauczycieli, uczniów i rodziców.
- Kadencja rady szkoły trwa 3 lata. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany 1/3 składu rady na wniosek dyrektora szkoły, przewodniczącego rady.
- Rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania rady są protokołowane.
- Jeśli w szkole nie powołano rady szkoły, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
- W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
-
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych, oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców.
-
- Kompetencje rady rodziców:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ten obowiązuje do czasu uchwalenia programu w porozumieniu rady rodziców z radą pedagogiczną.
- Rada rodziców może:
- występować do rady pedagogicznej, dyrektora, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
- wnioskować do dyrektora szkoły o przeprowadzenie oceny pracy nauczyciela, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania poprzedniej oceny,
- w celu wspierania działalności statutowej szkoły gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
-
- Rada rodziców na prośbę dyrektora przedstawia na piśmie opinię o nauczycielu ubiegającym się o kolejny stopień awansu zawodowego.
- 9
- W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”, który jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów.
- Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę
- 10
- Statutowe organy szkoły wymieniają informacje o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
- Rozstrzyganie sporów, tryb:
- w przypadku zaistnienia sporów pomiędzy uczniami rozstrzyga je samorząd uczniowski, opiekun samorządu uczniowskiego lub wychowawca klasy, gdy konflikt powstał między uczniami jednej klasy (zgłaszają uczniowie lub rodzice),
- spory pomiędzy nauczycielem przedmiotu (dotyczy sfery dydaktycznej i wychowawczej), a uczniem rozstrzyga wychowawca klasy lub dyrektor szkoły (zgłasza samorząd uczniowski, opiekun samorządu uczniowskiego, rodzice),
- spory istniejące pomiędzy wychowawcą klasy a uczniem rozstrzyga rada pedagogiczna (zgłasza opiekun samorządu uczniowskiego, rodzice),
- spory zaistniałe między dyrektorem, a organami szkoły w zakresie dydaktycznym rozstrzyga organ nadzorujący, a w innych organ prowadzący,
- spory rozstrzygane będą z udziałem wszystkich zainteresowanych stron w duchu negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania,
- w rozstrzyganiu sporów może brać udział przedstawiciel rady rodziców.
- w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu przez właściwy organ jego rozwiązanie przekazuje się do instancji wyższej, którą jest dla:
- samorządu uczniowskiego - opiekun samorządu
- opiekuna samorządu - rada pedagogiczna
- wychowawcy klasy - rada pedagogiczna
Organizacja pracy szkoły
- 11
- Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Struktura organizacyjna szkoły obejmuje klasy I–VIII oraz oddział przedszkolny.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, który ze względu na powierzchnię sal lekcyjnych nie może liczyć więcej jak 20 osób.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w zakresie danego etapu edukacyjnego. Jeżeli organizowane jest nauczanie w klasach łączonych, to:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
- w klasach II i III, co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
- w klasach IV–VII, co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami
- w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i w klasie pierwszej, co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne kształcenia ogólnego,
- zajęcia dodatkowe, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programu nauczania,
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
- zajęcia zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klasy VII i VIII,
- nauka religii,
- zajęcia umożliwiające uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności naukę języka oraz własnej historii i kultury, organizowane na wniosek rodziców
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły.
- Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych.
- Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I–III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć. W tych klasach ogólna liczba godzin zajęć i orientacyjny czas jednostki lekcyjnej są tylko wyznacznikiem ogólnym czasu, jaki dzieci spędzają na zajęciach.
- Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
- Godzina zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut.
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
- 12
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
- Istnieje możliwość, w miarę posiadanych środków i potrzeb uczniów, zatrudniania specjalistów w zakresie pedagogiki, psychologii, itp.
- 13
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawą moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów w czasie zajęć prowadzonych przez szkołę.
- Nauczyciel odpowiedzialny jest w szczególności za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego poprzez:
- właściwe i systematyczne przygotowywanie się zarówno pod względem merytorycznym jak i metodycznym do wszystkich zajęć szkolnych,
- ekonomiczne wykorzystanie czasu lekcyjnego,
- właściwe kierowanie przebiegiem procesu lekcyjnego,
- właściwe korzystanie ze środków dydaktycznych i stałą troskę o ich zwiększanie,
- prowadzenie nauczania zróżnicowanego,
- stosowanie właściwych form kontroli wyników nauczania,
- wyrabianie u uczniów świadomej dyscypliny i nawyków prawidłowej organizacji pracy,
- dbałość o właściwą strukturę lekcji,
- wprowadzanie do procesu nauczania innowacji pedagogicznych,
- prezentowanie postawy sprzyjającej pogłębianiu zaufania ucznia do nauczyciela,
- wykorzystanie systemu nagród i kar do motywowania uczniów,
- kształtowanie postaw twórczych uczniów.
- Nauczyciel w swej pracy
- wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań poprzez:
- wzbogacenie bazy szkoły o nowoczesne środki dydaktyczne,
- udział uczniów w konkursach międzyklasowych i międzyszkolnych,
- udział uczniów w pracach kół przedmiotowych i zainteresowań,
- wprowadzanie nowych rozwiązań lekcyjnych,
- organizowanie indywidualnego toku nauczania dla uczniów wybitnie uzdolnionych,
- udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów poprzez:
- dostosowanie metod i form pracy do możliwości i potrzeb uczniów,
- organizowanie pomocy w nauce,
- właściwą organizację pracy lekcyjnej,
- bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów, uwzględniające ich wysiłek i zaangażowanie,
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów poprzez:
- porządkowanie sprzętu, wyposażenia, pomocy dydaktycznych i właściwe ich zabezpieczanie,
- pełnienie dyżurów podczas przerw śródlekcyjnych według opracowanego harmonogramu,
- niepozostawianie uczniów bez opieki w salach lekcyjnych,
- instruowanie podopiecznych o bezpiecznym korzystaniu z urządzeń i pomocy dydaktycznych,
- zapoznanie uczniów z regulaminami pracowni, przepisami BHP,
- natychmiastowe reagowanie na wszelkie przejawy brutalności i udzielanie pierwszej pomocy w razie wypadku,
- udzielanie zarówno rodzicom jak i uczniom wyjaśnień w zakresie ochrony zdrowia, m. in. prowadzenie prelekcji, udostępnianie literatury
- Nauczyciel doskonali swój warsztat pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
- W szkole działają zespoły nauczycieli powołane przez dyrektora szkoły do realizacji zadań statutowych szkoły.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek tego zespołu.
- Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników szkoły
- W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami szkoły.
- Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.
- 14
- Oddziałem szkolnym opiekuje się nauczyciel-wychowawca.
- Obowiązki wychowawcy powierza nauczycielowi dyrektor szkoły.
- Wychowawca klasy jest organizatorem środowiska wychowawczego ucznia, tworząc warunki wspomagające jego rozwój psychofizyczny.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.4:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski, ustala treści i formy zajęć tematycznych godzin z wychowawcą klasy,
- współdziała z innymi nauczycielami i specjalistami w celu zapewnienia dziecku wszechstronnego rozwoju psychofizycznego na miarę jego potrzeb i możliwości,
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci,
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
- udzielania wsparcia w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach.
- 15
- Do zadań pedagogicznych nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
- praca pedagogiczna z czytelnikami dostosowująca formy i metody do wieku, potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów,
- udostępnianie zbiorów (podręczników, książek i innych źródeł informacji),
- indywidualne doradztwo w doborze lektur,
- realizacja programu edukacji czytelniczej,
- prowadzenie różnorodnych akcji upowszechniania czytelnictwa.
- Praca organizacyjna nauczyciela bibliotekarza polega na:
- gromadzeniu i ewidencji zbiorów,
- selekcji zbiorów zniszczonych,
- konserwacją zbiorów bibliotecznych,
- katalogowaniu zbiorów- organizacja warsztatu informatycznego
- przeprowadzaniu inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej.
- 16
- Koordynator ds. bezpieczeństwa:
- analizuje potrzeby szkoły i inicjuje działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa;
- wspiera realizację programów i projektów edukacyjnych promujących bezpieczeństwo;
- ocenia stan bezpieczeństwa szkoły i przedstawia wnioski na posiedzeniach rady pedagogicznej;
- dba o opracowanie i przestrzeganie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych;
- Koordynator ds. organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w szkole,
- informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem,
- we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
- 17
- Zasady pracy innych pracowników szkoły (administracyjnych i obsługowych) określają odrębne przepisy.
- Z uwagi na charakter zakładu pracy, w którym są zatrudnieni, powinni reprezentować właściwą postawę wobec uczniów.
- 18
- O zaistniałych w szkole wypadkach, obcych osobach na terenie szkoły i innych niepokojących sytuacjach pracownicy niezwłocznie zawiadamiają dyrektora szkoły lub wyznaczoną osobę, która zastępuje dyrektora pod jego nieobecność.
- Osoby będące świadkami wypadku są zobowiązane do udzielenia poszkodowanemu pomocy.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
- 19
- Wewnątrzszkolny system oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
- Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
- 20
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
- wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
- wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
- 21
- Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów określa załącznik nr 1 do statutu
Organizacja pracowni szkolnych
- 22
- Korzystanie z sali gimnastycznej, pracowni przedmiotowych, biblioteki i czytelni szkoły oraz stroju na lekcje wychowania fizycznego regulują oddzielne regulaminy.
- Przed rozpoczęciem zajęć w każdym roku szkolnym uczniowie zapoznawani są przez nauczyciela z w/w regulaminami i zobowiązani do ich bezwzględnego przestrzegania.
- Uczniowie mają prawo do korzystania z pomieszczeń i wyposażenia szkoły jedynie za zgodą nauczyciela.
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
- 23
- Szkoła realizuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ), podejmując szereg działań w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
- WSDZ zawiera plan działań, sposoby realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy.
- WSDZ realizują: powołany przez dyrektora koordynator, dyrektor szkoły oraz wychowawcy klasy VII i VIII we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, OHP i organizacjami pozarządowymi działającym na rzecz dzieci i młodzieży.
- W realizacji zadań WSDZ koordynatora, dyrektora i wychowawców wspierają inni nauczyciele, pielęgniarka szkolna i rodzice.
Prawa i obowiązki uczniów
a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
- 24
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych -jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- zapoznania się z programem nauczania poszczególnych przedmiotów,
- zapoznania się z wewnątrzszkolnymi i przedmiotowymi zasadami oceniania i oceny zgodnie z jego założeniami
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową.
- Uczeń lub jego opiekunowie ma prawo złożyć skargę w przypadku naruszenia praw ucznia:
- w stosunku do nauczycieli - do dyrektora,
- w stosunku do dyrektora - do kuratora oświaty.
- 25
- Obowiązki uczniów w zakresie:
- właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych:
- zachowywanie należytej uwagi, pozwalającej na śledzenie toku lekcji i nieprzeszkadzanie innym uczniom,
- aktywny udział w zajęciach,
- udział w dyskusjach z poszanowaniem głosu, poglądów drugiego człowieka,
- postępowanie zgodnie z regulaminem danej pracowni (sala gimnastyczna, pracownia przedmiotowa itp.).
- usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych:
- nieobecność ucznia w szkole usprawiedliwia się w formie pisemnej przez rodzica lub opiekuna oraz poprzez dostarczenie zaświadczeń wydanych przez służbę zdrowia,
- dokumenty usprawiedliwiające nieobecność ucznia w szkole powinny być dostarczane do wychowawcy niezwłocznie po powrocie ucznia do szkoły,
- w przypadku dłuższej nieobecności (ponad 10 dni szkolnych) w ciągu tygodnia od pierwszego dnia nieobecności,
- niedopuszczalne jest usprawiedliwianie nieobecności ucznia drogą mailową, SMS-em, lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
3) przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły i noszenia jednolitego stroju
- na terenie szkoły obowiązuje zmiana obuwia na kapcie, tenisówki lub inne miękkie,
- uczniowie powinni mieć naturalne fryzury i nie używać kosmetyków do makijażu
- zezwala się na noszenie biżuterii w formie jednej pary kolczyków przylegających do uszu, jednego niedużego i nieostrego pierścionka oraz łańcuszka,
- na terenie szkoły obowiązuje jednolity strój uczniowski ustalony w porozumieniu z radą rodziców i samorządem uczniowskim, który stanowią: granatowa kamizelka z logo szkoły oraz dowolne części pozostałej garderoby w kolorze: czarnym, granatowym, szarym, białym lub niebieskim (np. w sezonie zimowym- bluza, koszula, sweter; w sezonie letnim- podkoszulek lub sukienka)
- jeżeli uczeń nie posiada kamizelki, to powinien nosić bluzkę w kolorze granatowym, szarym lub niebieskim bez kolorowych nadruków;
- bluzy, koszule, swetry, podkoszulki nie powinny być krótsze niż do pasa, a spódnice, sukienki, spodenki nie krótsze niż do kolan,
- jednolity strój uczniowski może być zastąpiony w dni świąteczne strojem galowym lub mundurem harcerskim,
- strój galowy:
- dla chłopca – czarne lub granatowe spodnie i biała koszula,
- dla dziewczynki – czarna lub granatowa spódnica i biała bluzka.
- działająca na terenie szkoły organizacja może ustalić w porozumieniu z dyrektorem szkoły dzień tygodnia, w którym uczniowie-członkowie organizacji będą zakładali stroje organizacyjne,
- uczniowie biorący udział w pracach porządkowych (np. sprzątanie świata), zawodach sportowych, imprezach szkolnych (np. bal karnawałowy, kolorowy tydzień) i innych sytuacjach uzgodnionych z dyrektorem szkoły, mają prawo ubrać się stosownie do wykonywanych czynności,
- jednolity strój uczniowski nie obowiązuje uczniów, gdy ze względów zdrowotnych jego noszenie jest niewskazane przez lekarza.
- przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
- uczniowie przebywający w szkole nie mają prawa używać urządzeń rejestrujących dźwięk i obraz bez zgody dyrektora, w tym aparatów, dyktafonów i telefonów,
- w czasie lekcji dzwonki telefonów muszą być wyłączone, a telefony przechowywane w teczkach,
- uczeń może korzystać z telefonu na terenie szkoły za pozwoleniem nauczyciela i w uzasadnionych przypadkach,
- właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów
- uczeń zwraca się z szacunkiem do wszystkich nauczycieli, innych pracowników szkoły i pozostałych uczniów,
- uczeń mówi „dzień dobry „ i „do widzenia” wszystkim pracownikom szkoły, zachowując przy tym odpowiednią postawę,
- wszelkie uwagi kierowane przez ucznia do nauczyciela lub pracownika szkoły muszą być przedstawione w sposób kulturalny,
- w czasie pobytu w szkole uczniowie mają obowiązek zachowywać się w taki sposób, by nie stwarzać zagrożenia utraty zdrowia i życia wszystkim osobom przebywającym w szkole,
- uczeń nie używa wulgaryzmów w obecności nauczyciela, innych pracowników i pozostałych uczniów,
- nie dyskutuje z nauczycielem i pracownikiem szkoły o słuszności jego decyzji odnośnie niewłaściwego zachowania ucznia.
- Uczniowie przychodzą do szkoły najwcześniej 15 minut przed rozpoczęciem swoich zajęć i opuszczają teren szkoły zaraz po zakończeniu lekcji (nie dotyczy uczniów dowożonych).
- Uczniowie dowożeni przed rozpoczęciem zajęć i po ich zakończeniu oczekują na zajęciach świetlicowych pod opieką nauczyciela.
- Uczeń nie ma prawa opuszczania terenu szkoły bez wiedzy i zgody wychowawcy lub dyrektora szkoły do momentu odbycia ostatnich zajęć przewidzianych w danym dniu dla niego.
- W czasie przerw uczniowie przebywają na korytarzach lub boisku szkolnym, niedopuszczalne jest gromadzenie się w toaletach, szatni itp., wchodzenie do innych pomieszczeń szkoły.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły.
- Uczeń zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły i społeczności lokalnej.
- Uczeń ma świadomość odpowiedzialności za własne życie, zdrowie higienę oraz rozwój, dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
- Codzienny stój szkolny obowiązuje od 01.01.2013r.
- 26
- Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku rażącego łamania regulaminu uczniowskiego np. notoryczne zagrażanie bezpieczeństwu innych uczniów, demoralizujący wpływ na innych uczniów, fałszowanie dokumentów szkolnych, wyłudzanie pieniędzy, konflikty z prawem.
Nagrody i kary
- 27
- Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody.
- Uczniowie wyróżniający się są nagradzani:
- pochwalą wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu na forum klasy lub wobec społeczności szkolnej,
- pochwałą dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
- nagrodą książkową lub rzeczową,
- listem pochwalnym do rodziców
- 28
- Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
- Uczniowie karani są za nieprzestrzeganie regulaminu szkoły:
- upomnieniem wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu,
- upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły w rozmowie indywidualnej,
- upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły udzieloną publicznie w obecności uczniów.
- Uczniowi przysługuje odwołanie się od kary
- nałożonej przez nauczyciela przedmiotu do wychowawcy klasy,
- nałożonej przez wychowawcę do dyrektora szkoły,
- nałożonej przez dyrektora szkoły do Kuratora Oświaty.
- Zabrania się stosowania kar naruszających nietykalność osobistą ucznia.
- Szkoła informuje rodziców (opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
Rozdział 11
Wolontariat
- 29
- Wolontariat w szkole to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły (nauczycieli, uczniów, rodziców) na rzecz potrzebujących.
- 30
- Opiekun wolontariatu. Rada Pedagogiczna wybiera opiekuna szkolnego wolontariatu.
- Zadania opiekuna
- przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny;
- promocja idei wolontariatu w szkole;
- przygotowanie rocznych sprawozdań z działań;
- organizacja, nadzorowanie i dokumentowanie akcji charytatywnych;
- obchody Światowego Dnia Wolontariatu – 5 grudnia w szkole.
- Wolontariusze
- wolontariuszem może być każdy uczeń chcący bezinteresownie nieść pomoc tam, gdzie jest ona potrzebna;
- wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych inicjatyw i propozycji;
- wolontariusz ma prawo do podejmowania działań pomocowych w wymiarze nieutrudniającym mu nauki w szkole i pomocy w domu;
- wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego potwierdzenia wykonanej pracy.
- 31
- Cele działania wolontariatu szkolnego:
- zapoznawanie uczniów z ideą wolontariatu;
- angażowanie uczniów w świadomą, dobrowolną i nieodpłatną pomoc innym;
- promowanie wśród dzieci i młodzieży postaw: wrażliwości na potrzeby innych, empatii, życzliwości, otwartości i bezinteresowności w podejmowanych działaniach;
- organizowanie aktywnego działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, kulturalnej na terenie szkoły i w środowisku rodzinnym oraz lokalnym.
- Formy działalności szkolnego wolontariatu:
- działanie na rzecz środowiska szkolnego;
- działania na rzecz środowiska lokalnego;
- udział w akcjach ogólnopolskich; za zgodą dyrektora szkoły.
- Na każdy rok szkolny koordynator klubu wspólnie z członkami opracowuje plan pracy.
- 32
- Nagradzanie wolontariuszy. Nagradzanie wolontariuszy ma charakter motywujący, podkreślający uznanie dla jego działalności;
- Wychowawca klasy uwzględnia zaangażowanie ucznia w działalność wolontarystyczną i społeczną na rzecz szkoły przy ocenianiu zachowania ucznia.
- Formy nagradzania:
- pochwała dyrektora szkoły na apelu,
- przyznanie dyplomu,
- pisemne podziękowanie do rodziców,
- wpisanie informacji o działalności społecznej w ramach wolontariatu na świadectwie ukończenia szkoły.
Rozdział 12
Formy opieki i pomocy uczniom,
którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.
- 33
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jej wymagają.
- Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów klasy VII i VIII
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- porad i konsultacji;
- warsztatów.
- 34
- Kształceniem specjalnym w szkole obejmuje się uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
- Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem
- Pracę zespołu koordynuje odpowiednio wychowawca oddziału albo nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- 35
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Dyrektor szkoły może wyznaczyć osobę- koordynatora, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w szkole.
Organizacja biblioteki szkolnej
oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami.
- 36
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
- Organizacja biblioteki uwzględnia w szczególności zadania w zakresie
- gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych,
- korzystania ze zbiorów w czytelni i wypożyczania ich do domu,
- tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
- Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Szczegółowe zasady korzystania uczniów z biblioteki i czytelni regulują zapisy zawarte w regulaminie biblioteki.
Organizacja świetlicy
z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia
- 37
- Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły.
- Szkoła zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole przed rozpoczęciem zajęć i muszą pozostać w szkole dłużej ze względu na:
- czas pracy rodziców - na wniosek rodziców;
- organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
- Na zajęciach świetlicowych w szkole pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
- Liczba uczniów niepełnosprawnych na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela wynosi nie więcej niż 5.
- Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
- Zajęcia świetlicowe mogą być prowadzone tylko przez nauczyciela zatrudnionego w
Organizacja współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- 38
- W realizacji zadań statutowych szkoła współdziała z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Szczytnie i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie:
- badań gotowości szkolnej dzieci 5/6 letnich,
- badań psychologiczno-pedagogicznych uczniów mających trudności w nauce lub innych, u których rodzice bądź nauczyciele zauważają niepokojące objawy,
- badań kontrolnych uczniów,
- poradnictwa dla rodziców,
- zaproszenia pracowników poradni do zorganizowania na terenie szkoły warsztatów dla rodziców,
- korzystania z pomocy pracowników PPP w sprawie organizacji kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych,
- realizowania zaleceń poradni zawartych w opiniach i orzeczeniach,
- działu nauczycieli w spotkaniach, konferencjach organizowanych przez poradnię.
- Szkoła współpracuje z Komendą Policji organizując:
- spotkania policjantów z uczniami klas młodszych dot. bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- spotkania z uczniami nt. bezpieczeństwa i zagrożeń,
- warsztaty dla rodziców dotyczące zagrożeń współczesnego świata,
- wspólne przygotowania uczniów do konkursów BRD.
- Szkoła współdziała z Ochotniczą Strażą Pożarną w zakresie:
- organizacji zajęć z udzielania pierwszej pomocy,
- przygotowań uczniów do konkursów,
- przeprowadzania na terenie szkoły próbnych alarmów ewakuacyjnych.
- Współpraca z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej:
- organizowanie dożywiania uczniów,
- współpraca w zakresie organizowania pomocy i wsparcia rodzinom w trudnych przypadkach losowych lub materialnych- kontakt z asystentem rodziny, ustalenie wspólnych działań.
- współpraca w zakresie organizowania wsparcia rodzinom niewydolnym wychowawczo.
- Szkoła podejmuje współpracę z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży w miarę potrzeb.
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami
w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
- 39
- Szkoła współdziała z rodzicami w sprawach nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
- Rodzice są zapoznawani z:
- zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno - wychowawczymi w klasie i szkole,
- przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- założeniami Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
- możliwością uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce i trudności,
- możliwością uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- możliwością wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
- Szkoła we współpracy z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży organizuje pomoc i wsparcie dla rodziców w postaci spotkań, warsztatów, prelekcji.
- Spotkania nauczycieli z rodzicami odbywają się:
- co najmniej raz w półroczu ogólne zebranie rodziców?
- raz na dwa miesiące indywidualne kontakty rodziców z wychowawcami klas,
- doraźnie, w czasie godzin pracy szkoły i nauczyciela (bez przerywania zajęć z uczniami).
- Kontakt z rodzicami możliwy jest również za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Indywidualne kontakty rodziców z dyrektorem szkoły odbywają się według potrzeb.
Organizacja współdziałania ze stowarzyszeniami
lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
- 40
- W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
- Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły i rady rodziców.
- Szkoła współdziała z Komendą Hufca Warmińskiego ZHP w zakresie:
- udostępniania pomieszczeń szkolnych na działalność zuchów i harcerzy,
- organizowanie czasu wolnego dla uczniów szkoły,
- integracji dzieci i młodzieży z różnych środowisk,
- organizacji wypoczynku letniego i zimowego.
- Nauczyciele, diagnozując wcześniej potrzeby uczniów i środowiska lokalnego, mogą opracować i wdrożyć szkolne innowacje pedagogiczne.
- O wdrażaniu innowacji na terenie szkoły decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej / rada pedagogiczna- w formie uchwały.
Rozdział 18
Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej w Tylkowie
- 41
- W szkole działa oddział przedszkolny dla dzieci 5,6 letnich.
- Organem prowadzącym jest organ prowadzący szkołę.
- 42
- Oddział przedszkolny:
- realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie,
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- 43
- Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa
- celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka; wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna; efektem wsparcia dziecka jest osiągnięcie dojrzałości do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- zadania przedszkola:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki,
- placu zabaw,
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni,
- posiłków.
- 44
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
- rodzice/ opiekuni prawni przyprowadzają i odbierają dzieci w ustalonych godzinach,
- dziecko przyprowadzane jest do przedszkola i odbierane przez osobę dorosłą- rodzica lub opiekuna lub inną osobę dorosłą na podstawie pisemnego upoważnienia, obowiązkiem nauczyciela jest upewnienie się, że dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu,
- nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia na salę;
- nauczyciel odpowiada za dzieci dowożone od momentu wejścia ich do sali,
- nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe)
- 45
- Formy współdziałania z rodzicami określa Rozdział 16 statutu
- Organy przedszkola określa Rozdział 3 statutu
- 46
- Organizacja pracy przedszkola
- organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez nauczyciela oddziału przedszkolnego,
- godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut,
- czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.,
- po skończonych zajęciach dzieci korzystające z dowozu organizowanego przez szkołę oczekują na powrót pod opieką nauczyciela świetlicy,
- rodzice dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego w szkole corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego tym oddziale przedszkolnym w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego,
- oddział przedszkolny pracuje w dniach pracy szkoły,
- zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia,
- pobyt dziecka w oddziale jest bezpłatny,
- dziecko może korzystać z organizowanego w szkole wyżywienia za zgodą i odpłatnością rodziców.
- 47
- Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników określa statut szkoły, rozdział 5.
- Nauczyciel przedszkola mając na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczne wychowanków.
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- edukacyjnych.
- Na początku roku szkolnego zapoznaje rodziców z programem nauczania i statutem oddziału przedszkolnego.
- Nauczyciel stale doskonali metody pracy z dziećmi, poszerzając swoją wiedzę pedagogiczną i doskonaląc swój warsztat pracy oraz uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego.
- 48
- Prawa i obowiązki dzieci.
- wychowanek przedszkola ma prawo do:
- właściwie organizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, poprzez zajęcia organizowane, zabawy i zajęcia dowolne, spacery, wycieczki oraz sytuacje okolicznościowe,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz poszanowania jego godności osobistej;
- życzliwego traktowania go w procesie dydaktycznym i wychowawczym- zabezpieczenie jego podstawowych potrzeb: biologicznych, emocjonalno- społecznych, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę uznania,
- uczestniczenia w lekcjach religii, jeżeli wyrazili zgodę rodzice,
- wychowanek przedszkola ma obowiązek:
- szanować prawa innych;
- przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa swojego i innych,
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela,
- współdziałać w zespole,
- stosować formy grzecznościowe,
- przestrzegać zakazu samowolnego opuszczania sali bez zgody nauczyciela,
- dbać o swój wygląd,
- informować nauczyciela o problemach, konfliktach,
- zachować porządek i czystość,
- szanować mienie i wytwory pracy innych.
Załącznik nr 3 Dziennik elektroniczny